Кількість інклюзивних шкіл на Вінниччині за останній рік зросла на 40%, а учнів з особливими освітніми потребами – на 50%. Водночас інклюзивною освітою охоплено лише 2% особливих дітей, які мешкають на території області.
Про це 21 квітня повідомила очільниця Фонду Порошенка, українська “перша леді” Марина Порошенко в ході візиту на Вінниччину.
– Сьогодні Вінницька область долучається до республіканського проєкту з упровадження інклюзивної освіти. Цей проєкт був запроваджений Фондом Порошенка та Міністерством освіти ще в 2016 році і Вінниччина стала 15 областю в Україні, яка долучилася до проєкту, – сказала Марина Порошенко на засіданні в ОДА.
За словами першої леді, наразі у Вінницькій області є 145 інклюзивних шкіл в яких навчається 255 дітей з інвалідністю. У порівнянні з минулим роком така кількість шкіл та дітей збільшилася вдвічі.
– Проте це лише 2% дітей, які відчувають потребу вчитися в доступній та якісній школі. Тому нам ще є над чим працювати і вдосконалювати впровадження інклюзивної реформи, – сказала Марина Порошенко.
Для того щоб покращити умови перебування дітей в таких школах, фонд Порошенка розробив типові проєкти по реформуванню приміщень шкільних бібліотек в медіатеку і типовий проєкт по створенню ресурсної кімнати в школах.
Ресурсний центр – це інтерактивний простір, де діти можуть займатися індивідуально та в малих групах. Ці кімнати будуть оснащені сучасною комп’ютерною апаратурою, ресурсна кімната має куточок з кухонними меблями, де діти можуть отримувати повсякденні навички, дуже важливі для них, щоб вони могли обслуговувати себе.
– Ми провели аудит та з’ясували, що в нашій області проживає 282 тисячі діточок віком від двох до 17 років. Майже 16 тисяч з них мають питання, що стосується особливих освітніх потреб, – сказав очільник ОДА Валерій Коровій.
Так, в ОДА розраховують відкрити 38 таких центрів по всій області, з них 23 центри – вже цього року.
– Проєкти цих ресурсних центрів дадуть нам змогу дуже швидко рухатися на шляху до системного підходу до навчання таких дітей. Адже раніше, коли ми створювали якісь подібні заклади – це були окремі “краплинки”, але ми не мали цілісної методології: як від “а” до “я” працювати з такими дітьми, аби вони не відчували, що мають якісь перепони до навчання та здійснення своїх мрій, – сказав Валерій Коровій.
На заході в ОДА також була присутня і Уповноважена урядом з питань захисту прав людей з інвалідністю Раїса Панасюк. Вона зазначила, що це “великий і щасливий день для всієї області та для неї особисто”:
– Я згадую, коли я хотіла навчатися в школі, але не мала можливостей. Я сама із села, тож мусила навчатися у спеціалізованому закладі. Там, звісно, можна отримати певну “школу життя”. Але дуже важливо, щоб навчання не було просто мрією, а щоб це було повсякденністю для особливих діток, щоб дитина просто насолоджувалася життям, щоб вона розвивалася, щоб вона могла втілити свої мрії, – зазначила пані Раїса.
Раїса Панасюк: “Нам треба зробити так, щоб діти не відчували, що вони чогось не можуть. Щоб у Вінницькій області виростали наші Нікі Вуйчічі, щоб усі наші діти розквітали”.
Наприкінці зустрічі голова ОДА та Марина Порошенко підписали Меморандум про долучення області до всеукраїнського проєкту Фонду Порошенка «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації».
Як підкреслив Валерій Коровій, проєкт створення інклюзивних ресурсних центрів зокрема акцентуватиметься на сільській місцевості, в тому числі що стосується вирішення питання підвозу особливих дітей до опорних шкіл та інклюзивних центрів.
Вежа