Понад 20 років Національна Асамблея людей з інвалідністю України працює у сфері Доступності. Ми ініціювали та брали участь у розробці першого ДБН з інклюзії, продовжуємо роботу над його вдосконаленням та системно працюємо над новими нормативно правовими актами у цій сфері, провели тисячі обстежень, аудитів та моніторінгів доступності, сотні тренінгів, вебінарів та семінарів, підготували десятки видань у цій сфері. Допомогаємо громадам будувати доступне середовище.
Сьогодні напрямок створення в Україні безбар’єрного середовища під особливою увагою, оскільки їм особисто опікується перша Леді України Олена Зеленська. І це важливо.
На минулому тижні вудбулося засідання Ради безбар’єрності, до складу якої нас з невідомих причин не запросили. На засіданні обговорювався План заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року. План є основним і стратегічним документом.
Національна Асамблея людей з інвалідністю продовжує працювати для людей з інвалідністю, інших маломобільних груп населення, адвокатуючи їх права. Нами розроблено зауваження та пропозиції до цього документу на 14 сторінках, з якими пропонуємо ознайомитися.
Зазначаємо, що пропозиції до зазначеного Плану, офіційно направлені на Мінрегіон.
В Україні вже був План заходів на 2021 і 2022 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 4 серпня 2021 р. No 883-р.
Він так і залишився не виконаним і без звітування був скасований іншим невиконаним Планом заходів на IV квартал 2022 р. з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. No 1041-р.
На превеликий жаль, вищевказані акти Уряду та згаданий проєкт є документами про кількість заходів, а не про коефіцієнт корисної дії від їх виконання для людей з інвалідністю та інших маломобільних груп населення!
Проєкт, як і його «попередники», є завеликим, складним для сприйняття та розуміння, а також наповненим подекуди малозначними і не системними заходами та заходами, що не підкріплені фінансуванням і не мають чітких показників (а інколи навіть взагалі зрозумілих показників) виконання.
Про одне й те саме говориться в багатьох різних частинах проєкту, що свідчить про його хаотичну систематизацію. З огляду на викладене, необхідно виключити з проєкту заходи, які є малозначними, несистемними, а також повторяються, не підкріплені фінансами, наявні в інших документах, не мають чітких і зрозумілих показників виконання.
В проєкті слід зосередитися на заходах, що з урахуванням фінансових можливостей забезпечать максимальний і значимий ефект в частині створення безбар’єрного простору в Україні в умовах війни.
Краще забезпечити виконання невеликої кількості суттєвих заходів, аніж розпорошувати свої зусилля на велику чисельність малозначних завдань, коефіцієнт корисної дії від виконання яких буде нікчемним.
Проєкт повинен бути зрозумілим не тільки для чиновників, а й для людей з інвалідністю.
Також, доцільно провести ще низку обговорень проєкту із громадськістю.
«4. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, обласним, Київській міській державним (військовим) адміністраціям, відповідальним за виконання плану заходів, забезпечити:
«5. Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури:
1) щороку до 25 січня:
2) у тримісячний строк розробити і подати Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо оновлення положень Національної стратегії із створення безбарєрного простору в Україні на період до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2021 р. № 366.».
У проєкті Плану заходів на 2023-2024 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року
«1) забезпечити проведення в межах компетенції аудиту виконання Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року територіальними органами (за наявності) та/або на місцях». Визначити таких виконавців по цьому заходу: «Міністерства, центральні органи виконавчої влади, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«2) за результатами аудиту стану реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, розробити Методичні рекомендації щодо поліпшення стану реалізації Стратегії в територіальних підрозділах (за наявності) та/або на місцях». Визначити таких виконавців по цьому заходу: «Міністерства, центральні органи виконавчої влади, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«2) оприлюднювати в межах компетенції в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках власних офіційних веб-сайтів, інформацію про виконання кожного заходу». Визначити таких виконавців по цьому заходу: «Міністерства, центральні органи виконавчої влади, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«1) розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України проєкт нормативно-правового акта щодо внесення змін до законодавства в частині врахування готелями, закладами розміщення, курортними закладами, туроператорами, об'єктами туристичної інфраструктури потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення під час надання ними послуг, в тому числі готельних послуг і послуг з оздоровлення, визначення обов’язкової квоти універсальних номерів у таких готелях і закладах, впливу зазначеного показника на їх класовість, а також встановлення зобов’язання щодо оприлюднення такими суб’єктами інформації про універсальні номери та доступність в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках їх сайтів». Визначити такий термін виконання «січень 2023р.-березень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, МОЗ, ДАРТ»;
«2) розробити та затвердити порядок проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності готелів, закладів розміщення, курортних закладів, туроператорів, об'єктів туристичної інфраструктури, а також здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності відповідних об’єктів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.-липень 2023 р. липень 2023р.- серпень 2024р» та таких виконавців: «Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, МОЗ, ДАРТ, Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«3) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності готелів, закладів розміщення, курортних закладів, туроператорів, обєктів туристичної інфраструктури». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, МОЗ, ДАРТ, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«4) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес готелів, закладів розміщення, курортних закладів, туроператорів, оєктів туристичної інфраструктури». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, МОЗ, ДАРТ, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«5) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування готелів, закладів розміщення, курортних закладів, туроператорів, об'єктів туристичної інфраструктури з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури, Мінсоцполітики, МОЗ, ДАРТ, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«1) Здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності молодіжних центрів згідно з Порядком проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 р. № 537, узагальнити, проаналізувати та оприлюднити відповідну інформацію, сформувати та надати рекомендації.
«2) розробити та затвердити порядок проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів спортивної інфраструктури, а також здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності відповідних об’єктів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- липень 2023 р. липень 2023р.- серпень 2024р.» та таких виконавців : «Мінмолодьспорт, Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«3) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності об’єктів спортивної інфраструктури». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців : «Мінмолодьспорт, Держмистецтв, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«4) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес об’єктів спортивної інфраструктури». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців: «Мінмолодьспорт, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«5) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування об’єктів спортивної інфраструктури з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінмолодьспорт, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«1) розробити та затвердити порядок проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності закладів культури (зокрема театрів, цирків, концертних організацій, бібліотек, мистецьких шкіл, клубів, музейних закладів та інших), а також здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності відповідних об’єктів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- липень 2023 р. липень 2023р.- серпень 2024р.» та таких виконавців: «МКІП, Держмистецтв, Обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«2) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності та адрес закладів культури (зокрема театрів, цирків, концертних організацій, бібліотек, мистецьких шкіл, клубів, музейних закладів та інших)». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців: «МКІП, Держмистецтв, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«3) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес закладів культури (зокрема театрів, цирків, концертних організацій, бібліотек, мистецьких шкіл, клубів, музейних закладів та інших)». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців : «МКІП, Держмистецтв, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«4) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування закладів культури (зокрема театрів, цирків, концертних організацій, бібліотек, мистецьких шкіл, клубів, музейних закладів та інших) з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «МКІП, Держмистецтв, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«1) розробити та затвердити порядок проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів поштового зв’язку, транспортної інфраструктури та транспорту, а також здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності відповідних об’єктів і засобів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023 р. січень 2024р.-серпень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою), обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«2) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності об’єктів поштового зв’язку, транспортної інфраструктури та транспорту». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою), обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«3) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес об’єктів поштового зв’язку, транспортної інфраструктури та транспорту». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою)»;
«4) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування об’єктів поштового зв’язку, транспортної інфраструктури та транспорту з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою)»;
«1) Здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності центрів надання адміністративних послуг згідно з Порядком проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 р. № 537». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- липень 2023 р. липень 2023р.- серпень 2024р.» та таких виконавців: «Мінцифри Мінінфраструктури, органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«2) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності центрів надання адміністративних послуг». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців: «Мінцифри Мінінфраструктури, органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«3) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес центрів надання адміністративних послуг». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців: «Мінцифри Мінінфраструктури, адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«4) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування центрів надання адміністративних послуг з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінцифри Мінінфраструктури, органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«5) провести інформаційно-просвітницькі заходи (форуми, тренінги) щодо облаштування приміщень центрів надання адміністративних послуг з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінцифри Мінінфраструктури, органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«Запровадити щоквартальну звітність про порушення замовниками та генеральними підрядниками (якщо підготовчі/будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників – підрядниками) вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, нормативних документів, обов’язковість застосування яких встановлена законодавством, проєктної документації на будівництво, щодо створення умов доступності для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення (включаючи інформацію про накладені санкції на порушників та інформацію про виправлення недоліків)»;
«1) проведення аналізу нормативно-правових актів з питань будівництва з метою врахування потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, а також за результатами зазначеного аналізу розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проектів нормативно-правових актів, зокрема щодо:
– унеможливлення проектування об’єктів будівництва, експертизи відповідної документації, будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту і прийняття в експлуатацію об’єктів будівництва без забезпечення належної архітектурної доступності;
– покращення контроля за створенням архітектурної доступності;
– встановлення визначення та критеріїв «розумного пристосування» в будівництві;
– визначення механізму зобов’язання власників, орендарів, розпорядників здійснювати адаптацію введених в експлуатацію об’єктів фізичного оточення;
– посилення відповідальності за відповідні правопорушення;
– передбачення субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на створення безбар’єрного середовища за напрямами, які щорічно визначаються Кабінетом Міністрів України»
«3) проведення аналізу нормативно-правових актів з стандартів з питань транспорту (за усіма видами транспорту) та транспортного обслуговування з метою врахування потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, а також за результатами зазначеного аналізу розроблення та подання на розгляд Кабінету Міністрів України проектів нормативно-правових актів, зокрема щодо:
– інклюзивного транспортного обслуговування населення;
– покращення контролю за створенням транспортної доступності;
– встановлення визначення та критерії «розумного пристосування» на транспорті;
– визначення етапності збільшення на маршрутах транспортних засобів, доступних для перевезення осіб з інвалідністю, в тому числі тих, які пересуваються на кріслах колісних;
– визначення порядку здійснення моніторингу та оцінку ступеня доступності транспортних засобів, якими здійснюється перевезення пасажирів, і транспортних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
– посилення відповідальності за відповідні правопорушення»;
«4) забезпечити проведення аналізу галузевих будівельних норм (в тому числі по залізничній інфраструктурі) і стандартів з питань транспортної інфраструктури та транспорту з метою врахування потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення і підготовку до них необхідних змін»;
«5) провести моніторинг та оцінку ступеня доступності транспортних засобів, якими здійснюється перевезення пасажирів, і транспортних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, а також оприлюднити його а веб-сайті». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.-грудень 2023 р..» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою), обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)» ;
«6) залучати представників громадських об’єднань людей з інвалідністю до процесів розроблення проектів державних і галузевих будівельних норм та стандартів, зокрема, включення таких представників до відповідних робочих груп з їх розроблення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «постійно» та таких виконавців по цьому заходу: «Міністерства, центральні органи виконавчої влади, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України проєкт нормативно-правового акта щодо внесення змін до ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики та у разі потреби до інших актів Уряду щодо врахування потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення». У зв’язку із цим заходи 2-4 Пункту 13 виключити.
«після приведення вхідної групи та евакуаційних виходів у відповідність до ДБН В.2.2-40:2018 «Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення» встановити на зазначених входах і виходах знак «Міжнародний символ доступності»;
«6) за результатами моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності вокзального комплексу станції Київ-Пасажирський, проведених згідно з пунктом 7 цього Плану заходів, розробити із залученням фахівців, які проводили обстеження, та затвердити поетапний план створення безперешкодного середовища на зазначеному вокзальному комплексі з урахуванням потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;»
«за результатами моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності пасажирських будівель, станцій і зупиночних пунктів, проведених згідно з пунктом 7 цього Плану заходів, розробити із залученням фахівців, які проводили обстеження, та затвердити поетапний план створення безперешкодного середовища на зазначених об’єктах залізничної інфраструктури з урахуванням потреб та інтересів осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;»
«розробити рекомендації щодо облаштування споруд цивільного захисту засобами, що забезпечують доступ маломобільних груп населення, включаючи осіб з інвалідністю, в умовах воєнного чи надзвичайного стану, а також провести відповідне облаштування таких споруд»;
«1) Здійснити моніторинг та оцінку ступеня безбар’єрності закладів освіти усіх рівнів згідно з Порядком проведення моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів фізичного оточення і послуг для осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 травня 2021 р. № 537»;
«2) підготувати звіт за результатами моніторингу стану доступності закладів освіти усіх рівнів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «вересень 2024р.-жовтень 2024р.» та таких виконавців: «МОН, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою), Інститут освітньої аналітики (за згодою)»;
«3) оприлюднити в окремому розділі “Безбар’єрність”, який розмістити на головних сторінках сайтів, інформацію щодо стану доступності та адрес закладів освіти усіх рівнів». Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.» та таких виконавців: «МОН, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою), Інститут освітньої аналітики (за згодою)»;
«4) сформувати та надати рекомендації щодо облаштування закладів освіти усіх рівнів з урахуванням потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення» Визначити такий термін виконання за цим заходом «листопад 2024р.- грудень 2024р.» та таких виконавців: «МОН, обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою), Інститут освітньої аналітики (за згодою)»;»;
«3) розроблення та затвердження нормативної бази з питань функціонування груп сервісу із надання послуги фізичного супроводу пасажирам з інвалідністю на залізничному та авіаційному транспорті»;
«4) створення груп сервісу із надання послуги фізичного супроводу пасажирам з інвалідністю на залізничному та авіаційному транспорті»;
«5) навчання груп сервісу фізичному супроводу пасажирам з інвалідністю на залізничному та авіаційному транспорті»;
Визначити такий термін виконання за цими заходами«січень 2023р.- грудень 2023 р. січень 2024р.-квітень 2024р. травень 2024р.-грудень 2024р.» та таких виконавців: «Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» (за згодою), АТ «Укрпошта» (за згодою), ДП МА «Бориспіль» (за згодою), ДП МА «Львів» (за згодою), обласні, Київська міська державні (військові) адміністрації органи місцевого самоврядування (за згодою)»;
«розробити та затвердити порядок проведення органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності інформації та публічних послуг з урахуванням потреб осіб з різним рівнем комунікаційних можливостей»;
«розробити та подати на розгляд Кабінету Міністрів України зміни до Законів України «Про медіа», «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», «Про культуру» та необхідних підзаконних актів щодо:
визначення стандартів адаптації для осіб з порушенням слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями телевізійного мовлення, відеоконтенту та культурних заходів;
інформування та оповіщення населення про кризові ситуації та в умовах гуманітарного реагування з урахуванням потреб осіб з порушенням слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями;
забезпечення доступу осіб з порушенням слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями до телевізійного добового мовлення, відеоконтенту та культурних заходів шляхом перекладу на жестову мову та/або субтитрування, аудіодискрипції, використання спрощеної мови;
запровадження контролю за адаптацією для осіб з порушенням слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями телевізійного мовлення, відеоконтенту та культурних заходів, а також визначення суб’єктів, що будуть здійснювати такий контроль;
встановлення покарання за незабезпечення адаптації відповідним чином телевізійного мовлення, відеоконтенту та культурних заходів для осіб з порушенням слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями;
визначення видів телевізійного продукту, відеоконтенту та культурних заходів та їх обсягів, що обов’язково повинні адаптуватися для сприйняття особами з інвалідністю по слуху та зору, а також з інтелектуальними порушеннями»;
«1) облаштувати об’єкти залізничної інфраструктури (вокзали, станції, зупиночних пунктів, адміністративних будівель) системами двостороннього аудіо та відео зв’язку для здійснення комунікацій між працівниками та пасажирами, насамперед з інвалідністю та іншими маломобільними групами населення»;
«2) за результатами моніторингу та оцінки ступеня безбар’єрності об’єктів залізничної інфраструктури (вокзалів, станцій, зупиночних пунктів, адміністративних будівель), проведених згідно з пунктом 7 цього Плану заходів, обладнати зазначені об’єкти засобами безпеки орієнтування отримання інформації, а саме: універсальними системами навігації, орієнтування, отримання інформації, а також візуальними, тактильними звуковими та голосовими елементами доступності.»;
«розробити та внести на розгляд Кабінету Міністрів України законопроєкт щодо обовʼязковості виконання підприємствами, установами та організаціями (незалежно від форми власності), а також фізичними-особами підприємцями ДСТУ EN 301 549:2022 “Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ”, передбачення відповідальності за його невиконання, визначення органу, що здійснюватиме відповідний контроль та моніторинг, а також щодо внесення змін до інших нормативно-правових актів у разі необхідності»;
«створення спеціального вітчизняного програмного забезпечення для тотально незрячих осіб для розпізнавання україномовного тесту на моніторі комп’ютера або дисплеї мобільного телефону»;
«модернізувати сайт Міністерства у справах ветеранів згідно з ДСТУ EN 301 549:2022 “Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ»;
«2) розробити зміни до Вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства інфраструктури України, Міністерства соціальної політики України 05.04.2016 № 255/369/132/344, щодо:
архітектурної доступності закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів;
наявності у власності чи в оренді таких закладів транспортних засобів з ручним керуванням;». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- липень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «МВС, Мінсоцполітики»;
«3) запровадити у 2024 році окрему бюджетну програму та передбачити кошти для придбання сервісним центрам МВС або іншим визначеним суб’єктам транспортних засобів з ручним керуванням для здачі таких автомобілів в оренду закладам, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, з метою навчання водінню Захисників та Захисниць, які пересуваються на кріслах колісних, а також інших маломобільних груп населення». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2024р.» та таких виконавців по цьому заходу: «МВС, Мінветеранів, Мінфін»;
«2) забезпечити приведення нормативно-правових актів з питань ліцензування у відповідність до Закону України від 02.10.2019 № 139-IX в частині запровадження імперативних норм щодо обов’язковості архітектурної доступності приміщень, в яких суб’єкти, які отримали ліцензую, здійснюють свою діяльність та інклюзивності надання ними відповідних послуг». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «Мінекономіки, ДРС, Мінінфраструктури, інші міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади»;
«4) розробити та затвердити програми підготовки команд раннього втручання, які складаються з фахівців різних галузей, а також механізм їх відповідної підготовки»;
«3) внести до класифікатору професій професію «спеціаліст із навчання людей із порушеннями зору орієнтуванню та мобільності у просторі». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «Мінекономіки, МОН, Мінсоцполітики»;
«4) розробити та затвердити кваліфікаційну характеристику професії «спеціаліст із навчання людей із порушеннями зору орієнтуванню та мобільності у просторі». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «Мінекономіки, МОН, Мінсоцполітики»;
«5) розробити та затвердити наказом МОН відповідну типову програму для навчання фахівців за професією «спеціаліст із навчання людей із порушеннями зору орієнтуванню та мобільності у просторі». Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «МОН»;
«6) провести навчання фахівців за професією «спеціаліст із навчання людей із порушеннями зору орієнтуванню та мобільності у просторі».
Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «МОН, заклади професійної (професійно-технічної), вищої педагогічної освіти (за згодою) заклади післядипломної педагогічної освіти (за згодою)»;
«визначити та унормувати межі розумного пристосування робочих місць;»;
«*. Удосконалення механізму фінансової підтримки громадських об'єднань осіб з інвалідністю»;
«1) розроблення законопроекту щодо внесення змін до деяких законів України стосовно підтримки | діяльності громадських об'єднань осіб з інвалідністю (запровадження інституційної підтримки діяльності громадських об'єднань);»;
«2) проведення консультацій з громадськістю щодо законопроекту;»;
«3) внесення законопроекту на розгляд Кабінету Міністрів України;»;
«4) розроблення проекту нормативно-правового акта, необхідного для удосконалення механізму надання фінансової підтримки громадським об'єднанням осіб з інвалідністю, зокрема на їх інституційний розвиток, за рахунок коштів Державного та місцевого бюджетів;»;
«5) проведення консультацій з громадськістю щодо проекту акта;»;
«6) внесення проекту акта на розгляд Кабінету Міністрів України.»;
Визначити такий термін виконання за цим заходом «січень 2023р.- грудень 2023р.» та таких виконавців по цьому заходу: «Мінсоцполітики, Мінфін»;
Генеральний Секретар Вікторія НАЗАРЕНКО