Головам депутатських фракцій політичних партій та груп
Верховної Ради України
Народним депутатам України
Шановні народні депутати України !
Звертаюсь до Вас від імені найбільшої громадської організації людей з інвалідністю «НАЦІОНАЛЬНОЇ АСАМБЛЕЇ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ УКРАЇНИ», яка об’єднує понад 120 громадських організацій людей з інвалідністю національного і регіонального рівня, а також інших громадських організацій. Звертаюсь до Вас саме у екстремальній і навіть критичній ситуації, пов’язаній з ганебною законодавчою пропозицією, яка сьогодні зареєстрована у Верховній Раді України!
18 листопада 2022 року Головою Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Г. Третьяковою зареєстровано у Верховній Раді України під номером 5344-д законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю» (далі – Законопроєкт 5344-д).
Законопроєкт 5344-д подається як результат напрацювання робочої групи, створеної при зазначеному Комітеті, начебто за участі громадянського суспільства. Але по факту, Законопроєкт 5344-д розроблений у Міністерстві соціальної політики України і громадські організації людей з інвалідністю лише формально залучались до робочої групи без реальної співпраці.
Прошу звернути Вашу увагу тільки на деякі положення діючого законодавства, що були внесені до нього після ратифікації Верховною Радою Конвенції ООН про права людей з інвалідністю за участю громадських організацій осіб з інвалідністю та експертної підтримки ПРОООН в Україні, і які Законопроєктом 5344-д пропонуються виключити із чинного законодавства всупереч Конституції України і зазначеної Конвенції ООН:
виключаються норми, які визначали діяльність держави по відношенню до людей з інвалідністю щодо виявлення, усунення перепон і бар’єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі безбар’єрного доступу до об’єктів громадського та цивільного призначення, благоустрою транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу, транспорту та зв’язку а також до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту тощо;
виключається норма, яка зобов’язувала владу залучати представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів осіб з інвалідністю;
виключається норма, яка визначала, що громадські об’єднання осіб з інвалідністю мають право користуватися пільгами і преференціями, передбаченими законодавством;
виключається норма, яка надавала право представникам всеукраїнських громадських об’єднань осіб з інвалідністю, їх спілок залучатися (за їх зверненням) до складів колегій і консультативно-дорадчих органів центральних органів виконавчої влади;
виключається норма, яка надавала право представникам місцевих громадських об’єднань осіб з інвалідністю, їх спілок залучатися (за їх зверненням) до складу колегій і консультативно-дорадчих органів місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до свого статусу та території діяльності;
виключається норма, яка визначала, що центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні надавати допомогу і сприяти громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в їх діяльності;
виключаються норми, які визначали порядок надання підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю державної підтримки, у тому числі у вигляді податкових пільг. Це фактично призведе до ліквідації біля 300 існуючих підприємств громадських організацій людей з інвалідністю, втрати ними державної підтримки у вигляді податкових пільг, які контролюються державою. Десятки цих підприємств на яких працюють люди з інвалідністю працюють на потреби ЗСУ (пошив військової форми, меблі, спецобладнання та інше). З прийняттям законопроєкту 5344-д тисячі працівників з інвалідністю втратять роботу і засоби існування!
При цьому слід зазначити, що автори Законопроєкту 5344-д хизуються тим, що вони навпаки розширюють підтримку для роботодавців, які забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. Вони пропонують «нові форми» підприємств у вигляді так званих підприємств трудової інтеграції осіб з інвалідністю та підприємств захищеного працевлаштування, яким надаватиметься фінансова та інша допомога якщо в них буде працювати не менше 70% осіб з інвалідністю першої групи (найважчої) або не менше 35% осіб з інвалідністю 2 групи внаслідок інтелектуальних та психічних порушень від загального числа зайнятих осіб! Аналіз цих новацій і спілкування із керівниками підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю показали, що на сьогодні жоден з існуючих роботодавців не відповідає зазначеним критеріям і є впевненість що не знайдеться роботодавець, який їх колись виконає!!!
Таким чином, Законопроєктом 5344-д запроваджується норма, яка не забезпечить працевлаштування людей з інвалідністю а реально призведе до ліквідації підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, де сьогодні працюють тисячі людей з інвалідністю.
Законопроєктом 5344-д змінюється алгоритм розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, звільняючи від його виконання підприємства з шкідливими та важкими умовами праці. Тобто, пропонується звільнити від відповідальності щодо працевлаштування осіб з інвалідністю найбільш «інвалідизуючі» сфери виробництва – ті, через кого чисельність людей з інвалідністю збільшується.
Законопроєктом 5344-д суттєво зменшується розмір внеску (із 100 % до 40 % середньої заробітної плати за кожне не зайняте в рахунок нормативу робоче місце), який пропонується ввести замість чинних адміністративно-господарських санкцій, у разі не виконання вищевказаного нормативу.
Звертаємо увагу, що Законопроєкт 5344-д всупереч Регламенту Верховної Ради України не має жодного фінансово-економічного розрахунку! За нашими розрахунками надходження до державного Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суттєво зменшаться!
Надходження зменшаться, а число напрямів їх використання «горе»-автори Законопроєкту 5344-д навпаки збільшили у багато разів! При цьому виключили з цих напрямків підтримку діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, центрів комплексної реабілітації, навчання, фізкультурно-спортивну реабілітацію осіб з інвалідністю і багато іншого.
ЗАКОНОПРОЄКТ 5344-Д КАТАСТРОФІЧНО РУЙНУЄ ВСЮ СИСТЕМУ ПРАВ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ ТА БРУТАЛЬНО ПОРУШУЄ БАЗОВІ НОРМИ КОНВЕНЦІЇ ООН ПРО ПРАВА ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ!
Більшість декларованих авторами Законопроєкту 5344-д, так званих, позитивів – абсолютна фікція через хибність і непродуманість відповідних ініціатив, розроблених без діалогу з громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю! В разі прийняття цього закону відбудеться суттєве обмеження прав людей з інвалідністю та знищення працевлаштування осіб з інвалідністю!
Особливо ганебним виглядає безпідставне намагання авторів Законопроєкту 5344-д знищити вплив і участь громадських об’єднань осіб з інвалідністю на формування та реалізацію державної політики по відношенню до людей з інвалідністю, тоді як Конвенція ООН та всі міжнародні документи говорять про необхідність збільшення залучення зазначених об’єднань до формування та реалізації державної політики. В Україні ж пропонується ініціювати зворотні процеси!
Звертаємо увагу, що це не весь перелік страшних змін «горе»-законопроєкту, якість якого свідчить про непрофесіоналізм та поверхневість людей, які над ним працювали. Про це також свідчить ґрунтовний висновок Головного експертного управління ВРУ, яке на 12-х сторінках звертає увагу на порушення прав людей з інвалідністю, положень Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю та законодавства України у Законопроєкті 5344-д.
Дуже прикро, що розробники Законопроєкту 5344-д прикриваються необхідністю його прийняття для забезпечення гармонізації законодавства України та Європейського Союзу.
Страшним, безпринципним і навіть цинічним виглядає пропозиція прийняти законопроєкт 5344-д напередодні Міжнародного дня людей з інвалідністю, який відзначається 3 грудня!
Шановні народні депутати України, просимо усвідомлення депутатським загалом, що внаслідок війни кожного дня з’являється десятки тисяч громадян України з інвалідністю, яким необхідно забезпечити належний соціальний захист, реабілітацію та працевлаштування, чого не передбачено Законопроєктом 5344-д! Це люди, які постраждали під час боротьби за нашу незалежність і свободу і перед якими суспільство і влада має національний і моральний борг! Почуйте і відчуйте цих людей і не допустіть прийняття Законопроєкту 5344-д!
Голова Національної Асамблеї
людей з інвалідністю України,
правозахисник
В. Сушкевич
Також публікуємо висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України на проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю» за посиланням.